Od X1 do X7 – porównanie modeli BMW serii X

Marka BMW od lat uosabia niemiecką precyzję, sportowe osiągi i luksus – wartości wpisane w DNA „Freude am Fahren”. W sektorze SUV‑ów, seria X stała się synonimem uniwersalności – oferując pojazdy, które łączą cechy miejskich crossoverów, aut terenowych i właściwości limuzyn. Od kompaktowego X1, przez dynamiczne coupe‑SUV-y jak X4 i X6, aż po flagowy X7 – każdy model serii X ma określone miejsce. To dzięki tej szerokiej gamie BMW zyskało silną pozycję globalną, a samochody te chętnie wybierane są w Europie, USA i Azji. W poniższym artykule przybliżymy charakterystykę i porównamy modele X1–X7, by pomóc Ci wybrać idealny model BMW.
Fenomen marki BMW i serii X
BMW to synonim innowacji, doskonałego prowadzenia i luksusu, wspierany bogatym dziedzictwem inżynieryjnym. BMW serii X powstały w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy łączące przestrzeń i wszechstronność z radością z jazdy. Wszystkie modele łączy charakterystyczny design, system napędu xDrive oraz wysokiej jakości materiały wnętrza. BMW często wdraża nowinki technologiczne właśnie w X‑ach — jak cyfrowe kokpity, asystenci jazdy czy adaptacyjne zawieszenia. Dzięki temu seria X kreuje standardy i często wyprzedza konkurencję w segmencie SUV‑ów.
BMW X1 – kompaktowy SUV na co dzień
BMW X1 to najmniejszy SUV w gamie, idealny do miejskich tras, lecz oferujący też satysfakcjonującą funkcjonalność na weekendowe wyjazdy. Kabina zaskakuje przestronnością i dopracowaniem – zawiera czytelny ekran dotykowy, komfortowe miejsca i skórzane wykończenia w wyższych wersjach. Dostępne są silniki od 1.5 l benzynowych, poprzez turbo 2.0 l, aż po hybrydy i wersję elektryczną iX1. Napęd może być przedni (sDrive) lub na cztery koła (xDrive), co daje większy wybór dostosowany do preferencji i klimatu. X1 to wyjątkowy kompromis między ceną, osiągami, funkcjonalnością i przystępnością na rynku.
BMW X2 – stylowy crossover z pazurem
BMW X2 to lekki SUV‑kupé osadzony na bazie X1, zaprojektowany z myślą o odważnych kierowcach ceniących wyróżniający design. Ma niższy dach niż X1, wyrazistą sylwetkę i iluminowaną atrapę chłodnicy w mocniejszych wersjach jak M35i – 312 KM i zawieszenie obniżone o 15 mm . Wnętrze wyróżnia zakrzywiony ekran, wersja iDrive 9, i brak klasycznego pokrętła – to jedne z pierwszych kompaktów BMW z tym zestawem . Zawieszenie jest twardsze, bardziej sportowe – świetnie prowadzi się w zakrętach, ale kosztem komfortu off‑road. X2 dostępny też jest w wersji elektrycznej iX2 – dobra opcja dla szukających stylu i elektromobilności.
BMW X3 – uniwersalność klasy średniej
X3 to najpopularniejszy SUV BMW – łączy funkcjonalność rodzinnego auta z przyjemnym prowadzeniem i dynamicznymi właściwościami. Jest większy od X2 i X1, co przekłada się na więcej miejsca wewnątrz i pojemniejszy bagażnik. Model ten oferuje różnorodność silników – od diesli i benzynowych 4‑ i 6‑cylindrowych, po hybrydę typu plug‑in; napęd xDrive gwarantuje czujność na drodze. System iDrive, zakrzywiony wyświetlacz, adaptacyjne zawieszenie i opcje off‑road sprawiają, że X3 świetnie sprawdza się jako auto rodzinne i biznesowe. To najbardziej zbalansowany model – między przestrzenią, komfortem i osiągami .
BMW X4 – sportowe kupé‑SUV
X4 to coupe‑wersja X3, wyróżniająca się bardziej dynamiczną, acz mniej praktyczną linią nadwozia. Dzięki opadającemu dachowi ma bardziej elegancką sylwetkę, ale kosztem miejsca na głowy i przestrzeni bagażowej. Standard obejmuje LED‑y, automatyczny tylny klapę i składane siedzenia 40:20:40 – co ułatwia transport przedmiotów dłuższych. Dla fanów sportu dostępne są wersje M‑Sport, M40i/M40d z zawieszeniem i hamulcami M‑Performance, a także opcjonalny miękki układ hybrydowy 48 V w dieslu. Wnętrze jest eleganckie i dobrze dopracowane, ale prowadzi się bardziej dynamicznie niż X3.
BMW X5 – legenda segmentu premium SUV
X5 to klasyka w segmencie SUV‑ów, która od pokoleń łączy przestronność z doskonałym prowadzeniem. Najnowsza generacja oferuje szeroki wachlarz jednostek – od 6‑cylindrowych benzyn i diesli, poprzez hybrydy plug‑in z elektrycznym zasięgiem nawet 40 mil, aż do potężnego V8 w wersjach M50i i M Competition . Wnętrze to luksus, cyfrowe wyświetlacze, zawieszenie pneumatyczne, opcje off‑road i bogate wyposażenie (HUD, asystenci jazdy, multimedia). X5 startuje stanowi silną konkurencję dla Mercedes‑Benz GLE czy Genesis GV80.
BMW X6 – coupe‑SUV dla stylu i emocji
X6 to sportowa odmiana X5 – z opadającą linią dachu, która nadaje mu coupe‑charakter. Wersja 2025 bazuje na nowym X5, oferując takie same silniki: 375 KM w xDrive40i, 523 KM w M60i i aż 617 KM w wersji M Competition. Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu, tylnej skrętnej osi i ostrzejszemu prowadzeniu, X6 daje bardziej emocjonalne doznania niż X5, choć kosztem nieco mniejszego bagażnika i słabszej widoczności tylnej. Kabina z Curved Display (12,3″+14,9″) i opcjonalnymi systemami asystującymi, jak Highway Assistant, zapewnia luksus i bezpieczeństwo.
BMW X7 – flagowy SUV dla najbardziej wymagających
X7 to największy SUV BMW – oferuje luksus na trzech rzędach siedzeń, przestrzeń, elegancję i zaawansowanie technologiczne. Można go skonfigurować z mocnymi silnikami R6 lub V8 (także M‑Performance) i napędem xDrive oraz zawieszeniem pneumatycznym. Kabina jest wyposażona w czterostrefową klimatyzację, cyfrowe kokpity, Executive Lounge i pełen pakiet asystentów jazdy. Przyspieszenie do 100 km/h w wersji M60i zajmuje mniej niż 5,5 s – imponujące jak na 2,4-tonowy kolos. To auto dla tych, którzy oczekują komfortu, prestiżu, technologii i mocy bez kompromisów.
Porównanie modeli X1 – X7
| Model | Wymiary (dł. × szer. × wys.) | Rozstaw osi | Liczba miejsc | Przysp. 0–100 km/h | Silniki | Charakterystyka |
|---|---|---|---|---|---|---|
| X1 | 4500 × 1845 × 1642 mm | 2692 mm | 5 | 7,0–9,0 s | 1.5–2.0 l benz./diesel, MHEV, PHEV, EV | Kompaktowy SUV do miasta i na co dzień |
| X2 | 4550 × 1845 × 1590 mm | 2692 mm | 5 | 5,4–8,5 s | 1.5 l 3-cyl., 2.0 l MHEV, M35i, iX2 | Stylowy coupe-SUV z pazurem i napędem xDrive |
| X3 | 4716 × 1897 × 1676 mm | 2864 mm | 5 | 5,2–6,9 s | 2.0–3.0 l benz./diesel, PHEV | Uniwersalny SUV klasy średniej |
| X4 | 4758 × 1918 × 1621 mm | 2864 mm | 5 | 6,4 s (średnio) | 2.0–3.0 l, M40i/M40d | Sportowa sylwetka, mniej przestrzeni, więcej stylu |
| X5 | 4922 × 2004 × 1745 mm | 2975 mm | 5 | 4,8–6,9 s | 3.0 l R6, PHEV, 4.4 l V8 | Klasyczny SUV premium z luksusem i mocą |
| X6 | 4935 × 2004 × 1696 mm | 2975 mm | 5 | 3,9–5,5 s | 3.0 l R6, 4.4 l V8 M60i / M Comp | Coupe-SUV o sportowym prowadzeniu |
| X7 | 5181 × 2000 × 1835 mm | 3105 mm | 6–7 | <5,5 s | 3.0 l R6, 4.4 l V8 M60i | Luksusowy SUV z 3 rzędami siedzeń i prestiżem |
Seria X BMW to wszechstronna linia SUV‑ów, która zaspokaja różne potrzeby – od miejskich crossoverów po luksusowe limuzyny na kołach. X1 i X2 to auta kompaktowe i ekonomiczne, z X2 dodającym stylowego pazura. X3 i X4 to klasyczne połączenie komfortu z dynamiką, przy czym X4 bardziej przyciąga wzrok coupe‑zrywem. X5 i X6 to segment premium w pełnym tego słowa sensie – X6 przyciąga sportowym designem i emocjami. Zaś X7 to luksusowy krążownik, oferujący przestrzeń, prestiż i moc na najwyższym poziomie. Wybór zależy od indywidualnych priorytetów – styl, liczba pasażerów, potrzeby jezdne i budżet.
Artykuł partnera.
