Kiedy wymienić tarcze hamulcowe w samochodzie?
Zużycie tarcz hamulcowych jest naturalną koleją rzeczy. Z powodu specyfiki ich pracy, dość często pojawia się potrzeba wymiany tarcz hamulcowych w samochodzie. Nieustannie mają miejsce sytuacje, które sprzyjają zużywaniu się tych elementów. Kiedy wiadomo, że należy dokonać wymiany tarcz hamulcowych w warsztacie samochodowym?
Rodzaje tarcz hamulcowych
Zanim właściciel zdecydujesz się na zlecenie wymiany tarcz hamulcowych, powinieneś poznać podstawowe rodzaje tych elementów układu hamulcowego.
Najmniej zaawansowaną technologicznie tarczą jest tarcza monolityczna. Jest to dość wydajne rozwiązanie. Ma jednak podstawową wadę – takie tarcze hamulcowe szybko się nagrzewają, czego skutkiem może być obniżona siła hamowania, jeżeli nie pozwolisz się ochłodzić tarczom.
Ciekawym rozwiązaniem jest tarcza wentylowana, zbudowana z dwóch części, zawierających otwory wentylacyjne. Wyróżniają się one wysoką skutecznością hamowania i mniejszym stopniem nagrzewania niż monolityczne odpowiedniki. Tarcze nawiercane i nacinane wykorzystuje się w sportowych autach. Cechują się wyżłobionymi rowkami na powierzchni trącej. Najbardziej zaawansowanym modelem są tarcze węglowo-ceramiczne – zbudowane z części ceramicznych, pokrytych włóknem węglowym. To typowe rozwiązanie w sportach motorowych, stosowane są także w autach segmentu premium.
Kiedy należy koniecznie wymienić tarcze hamulcowe w aucie?
Wyeksploatowane tarcze hamulcowe da się poznać po kilku objawach – drganiach kierownicy (a także zawieszenia lub całego nadwozia, piskach z okolic kół, rytmicznym pulsowaniu pedału hamulca, pogorszeniu skuteczności hamowania, wydłużeniu drogi hamowania.
Pulsowaniem hamulca określamy zmianę siły hamowania (auto będzie hamować w jednym momencie mocniej, a w drugim słabiej). Drgania kierownicy oznaczają, że tarcza hamulcowa jest zdeformowana. Wszystkie sygnały mogą być jednak trudne do uchwycenia dla początkującego kierowcy.

Bardzo często do wymiany klocków i tarcz hamulcowych dochodzi dopiero wtedy, gdy sytuacja staje się tragiczna. To bardzo ważne, by nie lekceważyć wyżej wymienionych objawów – niesprawne tarcze hamulcowe mogą stanowić ogromne niebezpieczeństwo nie tylko dla Ciebie, ale także dla innych użytkowników ruchu drogowego.
Wymiana tarcz hamulcowych związana jest też najczęściej z wymianą klocków hamulcowych (one zużywają się szybciej). Taka potrzeba pojawia się zazwyczaj przy co drugiej lub co trzeciej wymianie klocków. Pamiętaj, że dobry mechanik użyje tylko części oryginalnych lub zamienników o wysokiej jakości (przy wymianie tarcz hamulcowych nie ma miejsca na stosowanie elementów używanych). Tarcze zawsze wymienia się parami (obie na danej osi).
Cechy dobrych tarcz hamulcowych
Dobrej jakości tarcze hamulcowe to kwestia bezpieczeństwa. Nie powinno się oszczędzać na tych elementach pojazdu. Tania część równa się często niskiej jakości, a zatem niedrogie tarcze dość szybko się zużyją.
Kryteria zużycia tarcz hamulcowych
Najważniejszym kryterium zużycia tarcz hamulcowych jest pomiar grubości. Powinieneś mieć na uwadze początkową grubość nominalną i minimalną, którą podał producent. Jeśli grubość danej tarczy znajduje się poniżej minimalnej wartości (zdarta zostanie zbyt duża ilość materiału z tarczy), należy koniecznie dokonać wymiany. Ignorancja i zlekceważenie tego stanu może doprowadzić do deformacji całego podzespołu i wypadku, a bezwzględnie zbyt mała grubość tarczy wpływa na szybkie przegrzewanie się podzespołu.
Powinieneś także przeanalizować liczbę przejechanych kilometrów. Eksperci są zdania, że tarcze hamulcowe wymagają wymiany po przejechaniu 570-80 tysięcy kilometrów przez auto. Jest to uzależnione od stylu jazdy. Zwróć także uwagę na typ i jakość tarcz. Utarło się, że najefektywniejszymi i najodporniejszymi modelami są tarcze hamulcowe wykonane ze stali hartowanej lub ceramiczno-węglowe. Jeśli lubisz szybką, agresywną jazdę, to musisz również liczyć się z faktem, że czekają Cię częste wymiany tarcz hamulcowych.