Pomysły na blog firmowy
Blog firmowy to wizytówka każdej marki i obowiązkowy element strony internetowej. Tę część serwisu możemy jednak wykorzystać do zwiększenia naszej rozpoznawalności, pozyskiwania klientów, budowania pozytywnego wizerunku czy renomy naszej firmy — w której prowadzenie wkładamy tak dużo uwagi. Często jednak nie mamy pomysłów na wykorzystanie bloga i nie prezentujemy na nim zbyt ciekawych oraz przyciągających treści. W tym tekście prezentujemy interesujące, oryginalne oraz niesztampowe sposoby prowadzenia bloga, a także podpowiadamy jak prowadzić go w ciekawy i jakościowy sposób.
Real time marketing i blog
Pierwszym ciekawym pomysłem na prowadzenie naszego bloga firmowego jest wykorzystywanie strategii real time marketingu. Jest to taktyka marketingowa polegająca na prezentowaniu przekazów reklamowych opartych o aktualne głośne i spektakularne wydarzenia. Połączenie takie przyciąga wiele osób i jest bardzo skuteczne.
Prowadząc naszego bloga, możemy skupiać się nie tyle na przekazie reklamowym, ile na wykorzystywaniu aktualnych głośnych wydarzeń nawet niezwiązanych z naszą branżą czy dziedziną. Treści takie możemy wplatać pomiędzy treści tematyczne. Wiele osób z pewnością będzie zainteresowanych takimi wpisami. Prezentowanie aktualności pozwoli być na bieżąco naszym czytelnikom nie tylko z informacjami tematycznymi, ale też globalnymi. Pozwoli to rozwijać bloga i sprawi, iż nasza marka stanie się opiniotwórcza. Rozwiązanie to polecane jest szczególnie gdy aspirujemy do bycia liderem branżowym czy dużą marką.
Materiały interaktywne – oryginalny content
Jednym z najbardziej oryginalnych sposobów na prowadzenie naszego bloga jest publikowanie materiałów interaktywnych. Jest dość rzadka, ale bardzo efektowna i popularna wśród fanów forma contentu. Materiały interaktywne są materiałami, które można przeglądać w aktywny sposób. Każde działanie czytelnika będzie budziło interakcję, a użytkownicy będą mieli możliwość zapoznania się z danym materiałem na wiele sposobów.
Przede wszystkim do materiałów interaktywnych możemy zaliczyć zdjęcia 360 stopni. Są to zdjęcia w tradycyjnej formie, ale po których można rozglądać się dookoła. Na podobnej zasadzie działają filmiki 360 stopni, które umożliwiają rozglądanie się na wszystkie strony w trakcie odtwarzania nagrania. Filmiki takie możemy wyrwać na YouTube, a następnie osadzać je na naszej stronie internetowej. Do materiałów interaktywnych możemy zaliczyć również spacer wirtualny, który będzie składał się z wielu zdjęć sferycznych. Wirtualne spacery doskonale znamy z Google Maps, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaprezentować je na naszej stronie internetowej. W ten sposób możemy na blogu pokazywać konkretne części naszej marki czy przedstawiać ciekawe miejsca związane z daną branżą. Do kolejnych form interaktywnych możemy zaliczyć np. animacje czy mini gry.
Zamieszczanie materiałów interaktywnych na blogu ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim każda oryginalna forma będzie przyciągała sporo uwagi. Materiały tego typu będą również popularne wśród naszych czytelników, gdyż będą wciągające i niecodzienne. Wbrew pozorom materiały takie możemy dodawać też dość prosto.
Case study czyli więcej niż konkurencja
Bardzo ciekawym – tym razem zaawansowanym sposobem, w jaki możemy pisać bloga naszej firmy, jest wykorzystywanie case study czyli studium przypadku. Jest to bardzo dokładne prześledzenie danego zagadnienia, procesu od początku do końca na przykładzie konkretnego zdarzenia. Jest to bardziej analiza niż poradnik. Ogólnie jest to bardzo specjalistyczny i zaawansowany typ contentu, który jest rzadko używany ze względu na swoją złożoność i formę. Przeważnie marki stawiają na ogólne poradniki czy wskazówki, nie skupiając się tak bardzo nad konkretnym zagadnieniem.
Blog jednak przyciąga wiele osób związanych z daną kategorią, branżą czy tematyką, a więc możemy śmiało zaprezentować im bardziej zaawansowaną formę poradnika. Wiele osób doceni ją i zainteresuje się, gdyż same będą posiadały taki sam model samochodu czy będą rozwiązywały ten sam który przedstawimy.
Tworząc case study, przede wszystkim powinniśmy dokładnie zaprezentować konkretne studium przypadku np. proces skręcania własnego komputera do gier. Powinniśmy też zaprezentować go jak najdokładniej, jak to tylko jest możliwe, przedstawiając wszystkie niuanse i zagadnienia z tym związane.
Współtworzenie bloga
Jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych sposobów prowadzenia bloga jest współtworzenie go z fanami. Jest to dość skomplikowane przedsięwzięcie, ale warto zwrócić na nie uwagę. Taki styl prowadzenia bloga będzie polegał na dodawaniu materiałów stworzonych przez naszych czytelników i fanów, a także współtworzeniu z nimi treści. Możemy zatem regularnie przeprowadzać wywiady i rozmowy z naszymi odbiorcami, zamieszczać ich prace czy przygotowywać wspólnie ciekawe materiały.
Współprowadzenie bloga przede wszystkim pozwoli przywiązać użytkowników do marki, a także stworzyć bardzo rodzinną atmosferę. Wpłynie to na zaangażowanie fanów, którzy będą utożsamiać się z naszą marką i częściej będą powracali na naszą stronę. Osoby które będą brały udział we współtworzeniu naszego bloga, z pewnością staną się zagorzałymi fanami marki. Rozwiązanie to jest szczególnie polecane w początkowej fazie prowadzenia firmy lub gdy nasza marka jest bardzo mała i w ten sposób możemy pozyskać stosunkowo dużą liczbę przywiązanych klientów. Rozwiązanie to warto również wdrażać jeśli jesteśmy dużą marką, gdyż współpraca taka będzie sporym wyróżnieniem dla fanów.
Rankingi i porównania
Kolejnym wartościowym pomysłem, który możemy wdrożyć gdy prowadzimy naszego bloga marki, jest dodawanie rankingów i porównań. To bardzo lubiany i doceniany element przyciągający zawsze sporą liczbę osób. Odbiorcy obecnie chcą znać konkretne podpowiedzi i wskazówki, jakie produkty cieszą się największą popularnością i są najlepsze. W ten sposób możemy dostarczać im takiej wiedzy, prezentując ciekawe zestawienia. Mogą one dotyczyć:
- produktów branżowych
- promocji
- marek na rynku
- rozwiązań branżowych
Same rankingi mogą mieć dowolną formę, która będzie zależała jedynie od naszej koncepcji. Rankingi warto przygotowywać regularnie tak, aby klienci i odbiorcy wiedzieli kiedy powracać na naszego bloga, aby zapoznać się kolejnymi zestawieniami. Warto również mieć na uwadze aktualne trendy branżowe i uwzględniać najpopularniejsze produkty czy zagadnienia tematyczne, które będą cieszyły się największym zainteresowaniem. Tak wartościowy content jest bardzo ważny i często jest niedoceniane przez marki, gdyż uważają one, iż nie jest efektowny czy obszerny. Obecnie każda jakościowa i wartościowa treść – szczególnie pomagająca dokonać odpowiedniego wyboru zakupowego będzie jednak oceniona pozytywnie przez odbiorców, nawet jeśli będzie miała kilka wersów.
Firma od kuchni
Jednym z najciekawszych sposobów, w jakie możemy tworzyć naszego bloga firmowego, jest prezentowanie materiałów od kuchni. Wiele marek stara się utrzymać idealny wizerunek, prezentując jedynie przekazy reklamowe czy wyidealizowane, katalogowe grafiki, zdjęcia. Odbiorcy niezależnie od branży bardzo lubią jednak poznawać firmę “od kuchni”, z której korzystają lub zamierzają skorzystać.
Chcąc publikować takie treści na naszym blogu, możemy przede wszystkim pokazywać proces obsługi klienta czy działanie naszej marki. Z tego typu treści możemy utworzyć pewną regularnie publikowaną serię, która z pewnością przypadnie do gustu odbiorcom. Możemy dodawać również zdjęcia czy nawet wirtualne spacery i nagrania wideo, które jeszcze bardziej urozmaicą i tak już oryginalną formę contentu. Jest ona bardzo korzystna, gdyż zaspokaja ciekawość odbiorców na temat naszej marki. Pozwala również zaangażować odbiorców, a także nawiązać długotrwałe relacje zakupowe.
Słowniczki pojęć
Ostatnim pomysłem w naszym zestawieniu na wydawanie bloga są słowniczki pojęć. Jest to bardzo rzadko używany koncept eksperckiego content marketingu, gdyż wymaga włożenia sporej ilości czasu oraz uwagi w realizację. Warto jednak wykonywać takie słowniczki i dodawać je w serii lub w pojedynczych postach dotyczących danego zagadnienia.
Dużym plusem tworzenia tego typu materiałów będzie przede wszystkim ich pasywność. Raz opublikowany post z różnymi definicjami i wyjaśnieniami będzie aktualny przez bardzo długi czas, a wiele osób będzie poszukiwało tego typu contentu. Dość sporą zaletą takich wpisów na blogu jest również dobra optymalizacja pod kątem SEO. Oznacza to, iż nasz blog może być często wyświetlany w wyszukiwarce Google i proponowany użytkownikom, którzy szukają konkretnych haseł i definicji.
Same słowniczki mogą mieć różną długość. Mogą zawierać zarówno kilka – kilkanaście pojęć jak i być dużym spisem np. vademecum konkretnego tematu. Publikując definicje, powinniśmy zadbać o to, aby zostały przedstawione w odpowiedni i zrozumiały sposób. Odbiorcy wyszukując takich słowników, szukają ich właśnie dlatego, że nie rozumieją konkretnego zagadnienia a prostota jest bardzo ważna.
Kilka przydatnych porad o prowadzeniu bloga firmowego
Jeśli wiemy już na jakie sposoby możemy tworzyć naszego bloga marki, warto również poznać kilka przydatnych ogólnych wskazówek, które sprawią, iż będzie on jeszcze bardziej wartościowy.
Pisząc bloga marki, przede wszystkim powinniśmy stawiać na jakość i oferować wartościowe wpisy blogowe. Witryna może budować pozytywny wizerunek naszej firmy, wizerunek eksperta, a także generować napływ nowych klientów dzięki słowom kluczowym – co powinniśmy skrzętnie wykorzystać. Blog powinien być zatem estetyczny, nie powinien zawierać błędów, a także powinien posiadać jakościowe treści. Powinniśmy również udostępniać na nim treści regularnie, a także najczęściej jak to jest tylko możliwe. Dzięki temu marka będzie wydawała się aktywna. Niezależnie od tego jak tworzymy naszego bloga, a także jakie treści dodajemy, powinniśmy dobrać również odpowiednią formę treści do naszych odbiorców. Będzie to język, długość czy rodzaj contentu. Każda grupa docelowa jest inna i docenia inne kwestie, co powinniśmy mieć na uwadze. Podsumowując zatem temat, warto prowadzić blog firmowy w sposób przemyślany i staranny dbając o najdrobniejsze szczegóły.
Rzeczą o którą powinniśmy jeszcze zadbać, jest kwestia SEO. Pozycjonowanie bloga zapewni ruch na stronie oraz napływ potencjalnych klientów. Optymalizacja pod tym kątem, dobór fraz kluczowych czy pozyskiwanie linków to tylko niektóre z działań które możemy wdrożyć. Możemy zatrudnić też seo copywritera aby pisanie bloga firmowego przybrało bardziej profesjonalny charakter lub zamówić pozycjonowanie strony w agencji SEO.