Strona Internetowa – poradnik dla firm
Strona internetowa to obecnie obowiązkowy element każdej marki działającej na rynku. Bardzo często jednak firmy nie zdają sobie sprawy z istotności tego elementu, a także nie wiedzą jak stworzyć witrynę, o czym pamiętać przy jej zamawianiu i jak wykorzystywać ją do prowadzenia swojego projektu. W tym tekście prezentujemy krótki poradnik dla firm o stronie internetowej i przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje, jakie należy wiedzieć.
Czym jest strona internetowa w biznesie?
Witryna internetowa to główna wizytówka firmy w internecie. To właśnie ona najczęściej jest centrum konkretnej marki w sieci i skupia wszystkich odbiorców. Sama witryna może mieć różny charakter. Może być to strona sprzedażowa czy sklep internetowy, ale i również blog firmowy czy zwykły serwis zawierający wszystkie najważniejsze informacje o marce. Sama witryna może być zarówno pojedynczą stroną w stylu landing page, ale i również rozbudowanym serwisem internetowym
Celem strony www w biznesie przede wszystkim jest gromadzenie odbiorców czy klientów w sieci. Witryna stanowi zatem centralny punkt, gdzie znajdują się wszystkie informacje o danej marce, ofercie czy produktach. Witryna ma również udzielać wszystkich niezbędnych informacji osobom, które zastanawiają się nad skorzystaniem z naszych usług, a także umożliwiać w niektórych przypadkach skorzystanie z oferty firmy.
Mówiąc o tworzeniu strony www w biznesie mamy kilka opcji, z których możemy skorzystać. Witrynę możemy stworzyć samodzielnie w kreatorach stron lub zamówić ją u freelancerów czy specjalistów. Może być ona zarówno darmowa jak płatna w zależności od tego jak bardzo ma być zaawansowana. Stronę internetową powinniśmy również posiadać niezależnie od tego, w jakiej branży działamy, a także w jakim sektorze prowadzimy nasz biznes. Mogą być to zarówno małe projekty, duże firmy jak i niszowe biznesy.
Dlaczego firma musi mieć profesjonalną stronę internetową?
Pierwszym powodem, dla którego firma działająca na rynku musi mieć stroną w internecie, jest wiarygodność. Obecnie sieć służy do wyszukiwania informacji i sprawdzania marek, z którymi chcą współpracować klienci czy kontrahenci. Jeśli dana marka nie posiada swojej strony w internecie, przeważnie pojawiają się wątpliwości co do jej jakości czy nawet istnienia. Brak witryny internetowej marki w sieci będzie powodował zatem wiele negatywnych ocen naszej firmy, nawet jeśli marka będzie działała poprawnie i jakościowo. Negatywny wizerunek zbudowany wokół niej będzie powodował wiele konkretnych wymiernych strat. Kwestie wizerunkowe są bardzo trudne do naprawienia, a przy pomocy www możemy nie tylko ich uniknąć, ale i również zbudować pozytywny wizerunek — jeśli nasza witryna będzie nowoczesna, profesjonalna i jakościowa. To co jest zagrożeniem w przypadku braku witryny, może okazać się dużą szansą gdy będziemy posiadali stronę internetową. Odbiorcy, potencjalni klienci i obecni klienci będą wyrabiali sobie pozytywne opinie o naszej marce, jeśli ta będzie posiadała nowoczesny serwis. Będę oni sądzili, iż jeśli dana firma potrafi stworzyć jakościową stronę internetową, przykłada równie wiele uwagi do innych elementów.
Drugim powodem, dla którego warto posiadać stronę internetową, są wymierne korzyści w postaci zwiększenia sprzedaży. Witryna internetowa pomaga pozyskiwać odbiorców, a także klientów. Może być ona pozycjonowana w internecie, czyli eksponowana na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google w konkretnych kategoriach pod konkretnymi słowami kluczowymi. To będzie przekładało się na pozyskiwanie dużego ruchu organicznego, a co za tym idzie większą ilość klientów. Nasza strona www może również ułatwiać zakupy i zwiększać sprzedaż oferując klientom w sieci możliwość łatwego zamówienia naszych produktów. Witryna marki możne zatem służyć bezpośrednio do zwiększenia sprzedaży i przekładać się na szybszy rozwój marki, a także wyprzedzanie konkurentów branżowych czy stawania się liderem na danym rynku.
Na stronie www możemy bardzo dobrze zaprezentować nasze produkty, a także usługi. W porównaniu z innymi miejscami w sieci takimi jak np. kanały w mediach społecznościowych, na naszej stronie internetowej możemy zamieścić odpowiednio wiele tabelek, list punktowych czy informacji, a także content w różnej formie i nieograniczonej długości. Z pewnością sprzyja to dokładnemu przedstawieniu wszystkich produktów i usług, jakie posiadamy. Lepiej poinformowani potencjalni klienci łatwiej podejmą decyzję zakupową gdyż będą posiadali kompleksowe informacje np. o usługach fryzjerskich czy restauracji. Są to wbrew pozorom subtelne różnice, ale które wpływają w duży sposób na podjęcie decyzji zakupowych przez potencjalnych klientów.
Jak stworzyć stronę www
Jeśli chcemy stworzyć stronę internetową naszej firmy, mamy wiele możliwości. Przede wszystkim, możemy stworzyć ją samodzielnie w kreatorach stron www, zamówić ją w agencjach SEO czy samodzielnie zbudować zaawansowany serwis. Wybór odpowiedniej metody jest bardzo ważny i powinien być dopasowany do naszych możliwości, celu jaki chcemy osiągnąć, a także środków, jakie posiadamy.
Kreator stron www
Pierwszym sposobem na stworzenie witryny internetowej jest użycie kreatora. Są to serwisy w sieci umożliwiające darmowe lub płatne stworzenie witryny samemu. Cały proces polega na wybraniu odpowiedniego szablonu, a także edytowaniu go w danym kreatorze. Darmowe wersje zawierają najczęściej nazwę kreatora w domenie, a także reklamy na stronie. Płacąc jednak ok. 200 zł rocznie, będziemy mogli stworzyć stronę internetową na podstawie wielu zaawansowanych szablonów, bez reklam i z dedykowanym adresem. Jeśli wybierzemy już odpowiedni szablon, następnie możemy wprowadzać treść, dodawać zdjęcia czy przesuwać elementy na stronie www. Publikacja odbywa się przy pomocy jednego kliknięcia, a aktualizacje wykonuje się po prostu poprzez zmianę treści i opublikowanie najnowszej wersji witryny.
Pierwszym plusem tworzenia witryn w kreatorach jest prostota ich tworzenia. Jest to bardzo prosty proces polegający jedynie na dodawaniu nowych podstron, elementów graficznych i tekstowych na witrynie czy aktualizacji treści. Jest to też ekonomiczny sposób na stworzenie jakościowej i profesjonalnej witryny dla małych i średnich biznesów. Ten sposób będzie sprawdzał się przede wszystkim kiedy nie potrzebujemy zaawansowanych rozwiązań, a głównie zależy nam na komforcie prowadzenia witryny internetowej. Dużym plusem kreatorów witryn jest również to, że nie musimy znać się na kodowaniu, programowaniu czy nowych technologiach. Wszystkimi kwestiami technicznymi zajmuje się dana platforma, a my jedynie możemy prowadzić witrynę jak zwykły blog. Taka witryna będzie wystarczająca w większości przypadków i nie będzie wymagała skomplikowanych współprac ze specjalistami. Plusem w prowadzeniu strony w taki sposób jest też niezależność. Samodzielnie możemy publikować treści, zmieniać formę witryny i prowadzić ją dokładnie tak jak chcemy bez proszenia o to webmasterów czy innych osób zarządzających naszą witryną.
Zamówienie strony www w agencji marketingowej
Drugim zgoła odmiennym sposobem tworzenia witryny naszej marki jest zamówienie jej w agencji marketingowej. Rozwiązanie to jest najwygodniejsze i w pełni profesjonalne, ale wymaga dość sporych opłat. Cały proces polega jedynie na złożeniu zamówienia wykonania strony www w agencjach marketingu internetowego. Mogą być to agencje marketingowe, interaktywne czy SEO. W zamian za opłatę wykonają one dla nas nawet najbardziej rozbudowane i skomplikowane witryny, a także opcjonalnie będą go prowadziły. Na rynku istnieje wiele agencji oferujących tworzenie serwisów internetowych. Koszty stworzenia prostej witryny rozpoczynają się już od kilkuset złotych, a do dyspozycji otrzymujemy również usługi komplementarne takie jak prowadzenie witryny, tworzenie contentu czy jej pozycjonowanie.
Rozwiązanie to przede wszystkim będzie najlepszym wyjściem jeśli zależy nam na profesjonalnej i bezkompromisowej witrynie internetowej. Agencje marketingu internetowego zatrudniające specjalistów i mające duże możliwości operacyjne będą mogły stworzyć praktycznie każdy nawet najbardziej skomplikowana projekt. Jest również bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu będziemy mogli uruchomić stronę marki bez jakiegokolwiek wysiłku w zamian za opłatę. Korzyścią może być też inwestycyjny charakter wydatku na stworzenie strony www. Wiele osób uznaje taki wydatek jedynie w kategorii straty, a profesjonalnie stworzona witryna może wygenerować znacznie większe zyski, aniżeli wyniosło jej stworzenie, gdyż będzie bardzo skuteczna.
Serwis od freelancera/specjalisty czyli projekt, hosting i domena
Pośrednią opcją stworzenia strony www dla naszej marki jest jej zamówienie u freelancerów. W tej opcji kupujemy jedynie sam projekt witryny internetowej i samodzielnie musimy zająć się hostingiem, domeną oraz prowadzeniem witryny. Jest to rozwiązanie pośrednie, które z jednej strony umożliwia elastyczne zarządzanie witryną, a z drugiej obniża koszty w porównaniu z zamówieniem kompleksowej usługi w agencji marketingowej. Jest ono polecane gdy znamy się przynajmniej w średnio zaawansowany sposób na nowych technologiach i będziemy potrafili samodzielnie wykupić domenę, wgrywać pliki do hostingu czy aktualizować, optymalizować i pozycjonować stronę pod kątem wyszukiwarki internetowej. Dzięki temu będziemy mogli również zamówić praktycznie dowolny projekt witryny naszej marki i nie będziemy musieli ograniczać się do konkretnych szablonów obecnych w generatorach stron.
O czym należy pamiętać
Pierwszym elementem, o którym musimy pamiętać gdy chcemy prowadzić skuteczną i profesjonalną stronę www marki, jest jej pozycjonowanie. Jest to bardzo ważny element pomijany i ignorowany przez wiele – zwłaszcza małych czy lokalnych firm. Pozycjonowanie jest dostosowaniem witryny do wyszukiwarki Google, aby nasza strona była wyświetlana na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Jest to konieczny element, gdyż tylko najlepiej widoczne i najpopularniejsze strony w wynikach wyszukiwania Google uzyskują duży ruch organiczny. Jeśli zatem chcemy pozyskiwać klientów z internetu i nie chcemy traktować jedynie naszej strony jako wizytówki, powinniśmy ją odpowiednio optymalizować, a następnie pozycjonować. Możemy robić to samodzielnie jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę lub zamawiać takie usługi w agencjach w SEO.
Kolejnym elementem, o którym musimy pamiętać, prowadząc witrynę marki jest optymalizacja pod kątem user experience. Jest to dostosowanie strony do użytkowników tak, aby mogli komfortowo korzystać z naszej witryny. Przede wszystkim powinniśmy dowiedzieć się jak zoptymalizować stronę pod konkretną grupę docelową. Dla starszych osób będzie to stworzenie czytelnego serwisu o dużym kontraście z powiększoną czcionką, a dla osób młodych np. krótkich treści postowych czy osadzanie multimediów np. tik-toków i filmików. Witryna internetowa powinna również wczytywać się w krótkim czasie, mieć prostą strukturę podstron czy czytelne menu. Są to elementy, które z pewnością będą dobrze odbierane przez wszystkich użytkowników. Na stronie internetowej powinniśmy dodać również możliwości łatwego kontaktu z naszą marką poprzez kilka sposobów takich jak np.
- formularz kontaktowy
- messenger
- telefon
Dobrym rozwiązaniem jest również wprowadzenie chat bota, a także działu FAQ, dzięki temu użytkownicy będą mogli szybko uzyskać informacje na nurtujące ich pytania. Dostosowanie strony pod kątem user experience to również zadbanie o responsywną wersję witryny. Jest ona przeznaczona do przeglądania na urządzeniach mobilnych i prezentuje się na nich znacznie lepiej aniżeli tradycyjna strona www. Przed publikacją powinniśmy też zawsze sprawdzić, czy przeglądarka wyświetla naszą witrynę w odpowiedni sposób.
Ciekawym pomysłem tworzenia witryn jest system WordPress. To system CMS pozwalający łatwo zaprojektować i zarządzać witryną bez znajomości kodowania i HTML. Funkcjonalność takiego tworzenia stron jest bardzo wysoka i polega jedynie na wybieraniu gotowego projektu witryny www, układu strony, dodawaniu unikalnego contentu i aktualizowaniu witryny w specjalnym graficznym systemie zarządzania. Plusem tworzenia stron w taki sposób jest to, iż własna strona będzie miała certyfikat SSL, będziemy mieli do dyspozycji wiele wtyczek dodających różne funkcjonalności i będziemy mogli nią prosto zarządzać.