Jak zadowolić swoich klientów nie wydając ani złotówki. 11 podpowiedzi.
Zadowolenie klienta nie zawsze jest kwestią pieniędzy. Możesz zwiększyć ich zadowolenie bez wydawania dużej ilości pieniędzy, czy to w formie prezentów, czy też dając im obniżkę ceny na ich zamówienie. Przyjrzyjmy się bliżej kilku sposobom, dzięki którym możesz zadowolić swojego klienta bez dodatkowych nakładów finansowych.
Ustalanie terminów płatności
Może się to wydawać bez sensu, ale w tych trudnych czasach niektórzy klienci z pewnością docenią Twoje zrozumienie. Niektórzy mogą mieć problemy z przepływem gotówki i będą wdzięczni, jeśli nie będziesz im ciągle przypominał lub po prostu powiesz im, że możesz poczekać na płatność, jeśli będą jej potrzebować.
Unikając przypomnień, oszczędzasz im stresu i pokazujesz, że jesteś świadomy sytuacji, w której się znajdują. Nie musisz koniecznie oferować tego każdemu klientowi, ale może to być dobry pomysł, aby wykonać empatyczny gest, jeśli jesteś pewien, że twoje długi zostaną kiedyś spłacone. Jak mówi przysłowie, lepiej późno niż wcale.
Szybka reakcja
Szybkość reakcji jest jednym z kluczy do zadowolenia Twoich klientów. Kiedy proszą o wycenę, można ustawić system tak, że dostają natychmiastową odpowiedź lub można uczynić go priorytetem do produkcji ich cytat.
W ten sposób mogą uzyskać odpowiedź bez czekania, co często jest doceniane przez klientów, którzy chcą sfinalizować np. ofertę obejmującą Twoje usługi. Znajomość warunków i wykonalności przez e-mail zwrotny może zdjąć wiele stresu z klienta, który ma własne zobowiązania terminowe.
Im szybciej odpowiesz, tym bardziej możesz zapewnić, że nawet nie spojrzą na ofertę konkurencji lub nie poproszą o nią, jeśli mieści się ona w ich budżecie i wydaje się rozsądna i odpowiednia.
Umożliwienie śledzenia dostawy
Dostawa jest często pomijana, a przecież jest to moment, w którym Twój niecierpliwy klient prawdopodobnie zwróci uwagę na swoje zamówienie. Jeśli może to potrwać miesiące, klient nie waha się sprawdzić kilka razy dziennie w niektórych przypadkach, status dostawy, że musi koniecznie teraz.
Szwonienie do niego i informowanie go, jeśli sobie tego życzy, podawanie dokładnych terminów dostaw lub informowanie go o dobrym wykonaniu terminów (zwłaszcza, jeśli prosi o jak najszybszy odbiór) stanowi znaczny plus.
Zwłaszcza że będzie on na to szczególnie wyczulony i jeśli pojawi się kolejna sytuacja kryzysowa. Jeśli, oczywiście, nie zawsze jest możliwe zareagowanie w nagłym wypadku, będzie pamiętał, że byłeś tam, kiedy cię potrzebował.
Informuj o nowych ofertach
Oczywiście wszystko zależy od tego, jak wrażliwy jest Twój klient na Twoje nowe oferty handlowe. Jeśli masz nową, korzystną ofertę, mądrze jest pozwolić im z niej skorzystać i najlepiej bez ponownej akceptacji z ich strony do końca umowy, zwłaszcza jeśli poinformowanie ich nie kosztuje Cię więcej niż poprzednia. Przykład operatorów telefonicznych mówi sam za siebie, nawet jeśli często wymagają oni od klienta ponownej subskrypcji. Dawanie klientom korzyści w postaci korzystnej oferty w tej samej cenie (lub nawet niższej) jest zawsze dobrze odbierane przez klientów i może sprawić, że będą bardzo zadowoleni.
Oferowanie ulepszeń
Oferowanie ulepszeń, szczególnie z wyprzedzeniem, może być korzystne dla klientów, którzy będą wiedzieć, że produkt nie jest statyczny i ewoluuje, ale także, że nie pociąga to za sobą dodatkowych kosztów dla nich. Jest to dobra inicjatywa, aby uniknąć ich odejścia gdzie indziej, jeśli konkurencja nie oferuje tych usług (które możesz oferować) już teraz.
Wielu dostawców oprogramowania nie waha się informować swoich klientów (za pomocą newslettera lub informacji w interfejsach) o nowych dostępnych funkcjach i tworzyć samouczki, jeśli chcą z nich korzystać.
Utrzymywanie kontaktów i dbanie o relacje
Nie każdy jest na to wyczulony, ale nadal dobrą praktyką jest sprawdzanie, co słychać u klientów (a nawet u dostawców). W końcu w życiu jest coś więcej niż biznes. W tych szczególnie trudnych czasach, Twoja ludzka strona może rozgrzać serca ludzi. Troska o nich i pytanie, jak możesz pomóc, to czasem jedyna rzecz, jaką możesz zrobić. I nigdy nie wiesz, kiedy nadarzy się okazja (nawet jeśli nie musisz tego robić w tym celu).
Pomaganie w ulepszaniu usług.
Twój klient korzysta z Twojego produktu lub usługi i czasami napotyka na dyskomfort w jego użytkowaniu. Proste gesty mogą czasem znacznie ułatwić im życie, np. funkcja, której nie mogą aktywować.
Pytając ich o trudności, jakie napotkali, a jeszcze lepiej, czasami rozwiązując je, możesz sprawić, że Twój klient będzie zadowolony bez wydawania ani grosza. Uwzględnianie informacji zwrotnych od klientów na temat ulepszeń jest również praktyką, jeśli się ją stosuje. Nie chodzi o to, aby poświęcali swój czas na udzielanie Ci informacji zwrotnych, których nigdy nie weźmiesz pod uwagę.
Liczenie się z ich zdaniem i informowanie ich o wprowadzeniu usługi w szczególności dzięki nim może pomóc w nawiązaniu przyjaznych więzi.
Stawianie klienta na pierwszym miejscu.
Nie wszyscy klienci tego chcą, ale niektórzy lubią być wysuwani do przodu, zwłaszcza jeśli robisz to w satysfakcjonujący sposób lub jeśli Twój produkt/usługa jest satysfakcjonująca sama w sobie.
Mamy tu na myśli w szczególności dobroczyńców lub najlepszych użytkowników, którzy czasami mogą być cytowani przez firmy lub stowarzyszenia. Powinien być używany oszczędnie, ponieważ nie każdy lubi lub chce być w centrum uwagi.
Uważaj, aby w razie potrzeby zapytać ich o zdanie. Nie powinni czuć się zakłopotani i znajdować się potem w niezręcznej sytuacji.
Pokaż swojemu klientowi, że go znasz.
Czy kiedykolwiek zauważyłeś, jak szybko restauratorzy Cię zapamiętują? Wystarczy, że czasem wejdziesz do ich sklepu raz, aby poznali twoje imię i wiedzieli, co jesz.
Pokazanie klientowi, że jest wyjątkowy, że się o nim pamięta i zna jego zwyczaje (poprzez zwracanie uwagi na to, kto z nim przebywa) jest czasem dobrym sposobem na sprawienie przyjemności klientowi, szczególnie poprzez podkreślenie jego znaczenia dla innych.
Oprócz dumy z pokazania, że jest dobrym klientem, może mu się po prostu spodobać fakt, że zwróciłeś na niego uwagę.
Podaruj mały prezent
Czasami możesz mieć gadżety związane z Twoim zamówieniem lub po prostu artykuły promocyjne, które kupiłeś w innym kontekście, ale nie wszystkie zostały wykorzystane. Dobrą praktyką może być rozdawanie ich klientom, zamiast przechowywania ich w kącie, aż będą zbierać kurz i skończą w centrum utylizacji odpadów. Niektóre gadżety mogą być bardzo przydatne dla Twoich klientów, jak na przykład pamięć USB.
Udzielanie wskazówek klientom
Może to zabrzmi głupio, ale porady są bezpłatne. Czasami udzielanie klientom wskazówek, jak lepiej korzystać z usług lub produktów, lub ogólnie o zainteresowaniach, które mają, może uczynić ich szczęśliwszymi, niż myślisz.
Kiedy rozmawiasz z klientem, może on powiedzieć Ci o jakimś problemie, na przykład nawet poza Twoim ścisłym środowiskiem pracy. Nie wahaj się dać im swoich wskazówek, jeśli mogą je wykorzystać i jeśli są zainteresowani.
Na przykład, jeśli szukają oprogramowania i już go używasz, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś powiedział im, które z nich przetestowałeś i dlaczego wolałeś ten jeden od drugiego.
Pozwoli im to zaoszczędzić czas, na przykład na poszukiwaniach.