Czy te nawyki Twoich pracowników również Ciebie denerwują?
Świat biznesu skłania ludzi o różnych oczekiwaniach i celach do połączenia swoich umiejętności w celu realizacji wspólnego projektu. To nieuchronnie oznacza, że niektórzy ludzie przynoszą ze sobą do biura pewne (czasami bardzo irytujące) nawyki. Przyjrzyjmy się tym nawykom, które zwykle działają ci na nerwy.
Wieczni spóźnialscy
Podczas gdy w niektórych krajach punktualność nie jest synonimem powagi w pracy, w Polsce bywa wręcz przeciwnie i jest postrzegana jako oznaka profesjonalizmu. Jeśli zdecydujesz się na przyjęcie stałych godzin pracy i narzucisz je swoim pracownikom, ryzykujesz, że odgryziesz sobie palce tymi, którzy zawsze się spóźniają.
Ta tendencja może stać się bardzo uciążliwa, gdy umówisz się na spotkanie z jednym z Twoich pracowników. Czasami udało Ci się zwolnić miejsce w swoim napiętym grafiku.
A spójrzmy prawdzie w oczy: nie ma nic bardziej irytującego niż sytuacja, w której Twój kolega przychodzi piętnaście minut lub więcej później, a Ty musisz na niego czekać, podczas gdy starałeś się wygospodarować czas i masz dużo pracy do wykonania.
Zwlekanie jest szczególnie trudne, ponieważ czujesz się unieruchomiony, a ponieważ prokrastynacja nie jest częścią twojej codziennej rutyny, taka postawa może ci szybko ciążyć.
Rozwiązanie
Nie wahaj się zdecydować się na elastyczne godziny pracy, dzięki czemu nie będziesz musiał narzekać na swojego pracownika. To prawda, że wyniki są najważniejsze, a marudzenie o kilka minut czy godzin przyniesie Ci tylko stres.
Jeśli masz umówione spotkanie z tego typu pracownikiem, zaplanuj małe zadania, nawet jeśli oznacza to zmuszenie go do poczekania, aż je skończysz.
Brak koncentracji podczas spotkań.
Organizujesz spotkanie, na którym ustalasz cele i pozwalasz pracownikom krytykować, kwestionować i ulepszać projekt. Staraj się być jasny i zwięzły, aby te punkty były zrozumiałe dla wszystkich i aby nie popełnić błędów.
Wbrew sobie, spotkania bywają czasochłonne, a Twoi pracownicy uświadamiają Ci to nawykiem, który bardzo Cię irytuje: zaglądają do swoich smartfonów. Poczucie, że uczysz uczniów, którzy nie słuchają, jest przytłaczające i irytuje cię bez końca.
Rozwiązanie
Aby uniknąć tej irytacji, poproś pracowników, aby odłożyli swoje smartfony przed wejściem do sali konferencyjnej, będą wtedy o wiele bardziej uważni. Nie wahaj się przeprowadzić spotkania na stojąco i zaznaczyć, że chcesz, aby było ono krótkie. To zmusi wszystkich do maksymalnej koncentracji.
Rozmowy telefoniczne w otwartej przestrzeni
Ciężko pracujesz, a to wymaga wysiłku koncentracji. Jeśli pracujesz w open space, może się zdarzyć, że Twój przedstawiciel handlowy wykona telefon do klienta. Jeśli trwa to tylko kilka chwil, nie przeszkadza ci to, ale kiedy minuty mijają, mogą szybko wydawać się godzinami i praca w tych warunkach może być niemożliwa: twoja uwaga nie jest już skupiona.
Rozwiązanie
Aby uniknąć tego typu sytuacji, zainstaluj dla siebie i swoich pracowników na terenie zakładu pomieszczenia telefoniczne zabezpieczone przegrodami akustycznymi. Jest to doskonały sposób na zachowanie słuchu i koncentracji. Jeśli nie jest to możliwe, zapewnij słuchawki z redukcją hałasu, aby wszyscy nie musieli żyć we wspólnej przestrzeni.
Konflikty, którymi należy zarządzać.
Kiedy stajesz się menedżerem ta rola podąża za tobą, a wśród jej różnych funkcji jest zarządzanie konfliktami. Nie jest to najprzyjemniejsze zadanie!
Radzenie sobie z kłótnią między dwoma pracownikami, która niekoniecznie jest związana z firmą, lub z konfliktem, który wybucha między Tobą a Twoim pracownikiem, wymaga cierpliwości i spokoju, które niekoniecznie są wrodzone. Jeśli nie zajmiesz się nimi odpowiednio wcześnie, mogą one zaszkodzić atmosferze pracy w Twojej firmie, ale z drugiej strony zabierają czas, którego niekoniecznie masz: świat pracy nie jest łatwy!
Rozwiązanie
Przypomnij wszystkim, że nie jesteś w szkole i że atmosfera w firmie jest najważniejsza. Zamiast kierować je do konkretnych osób, możesz użyć ogólnego e-maila, który nie pojawia się zaraz po konflikcie, który wszyscy widzieli i który przypomina ludziom o zasadach rozwiązywania konfliktów.
Brak organizacji w biurze
Porządkowanie biurka to zadanie, które często jest zaniedbywane. Kiedy tego zadania nie wykonuje jeden z Twoich pracowników, który poproszony o konkretny dokument, długo szuka go pod stertą bałaganu, staje się to bardzo irytujące.
Jeszcze gorsza jest sytuacja, w której przyjmujesz w swoim lokalu klienta lub inwestora, a oni widząc słynną katastrofę nic nie mówią. Choć dla niektórych niechlujne biura mogą wydawać się sztuką, mogą one przekazywać obraz zaniedbania.
Rozwiązanie
Wystarczy przypomnieć wszystkim, że czystość i organizacja to obowiązek każdego z nas.
Nie zmywają naczyń
Jeśli masz zainstalowaną kuchnię w swoim lokalu, prawdopodobnie denerwuje Cię ten zwyczaj. Pracownicy jedzą obiad, korzystają z naczyń i sztućców, a niektórzy po skończonej pracy odkładają je do zlewu. Czy nie pominięto jakiegoś kroku?
Naczynia piętrzą się w zlewie, nie są czyszczone w miarę upływu czasu. Znajdujesz się w obliczu stosu talerzy i noży z resztkami z zeszłego tygodnia.
Rozwiązanie
Nie wahaj się umieścić małego plakatu nad zlewem, aby przypomnieć ludziom, że zasady higieny obowiązują nie tylko w domu.
Spędzanie czasu na czacie
Niektórzy z Twoich pracowników, jakkolwiek wydajni i produktywni, mają skłonność do nadmiernego gadulstwa. Nie masz nic przeciwko okazjonalnej pogawędce, ale kiedy staje się ona zbyt częsta, zaczynasz się irytować.
Ten typ pracownika ma tendencję, oprócz bycia gadatliwym, do ujawniania w biurze zbyt wiele ze swojego życia osobistego, co czasami nikogo nie interesuje. Ta pogawędka może odwrócić Twoją uwagę od zadań.
Rozwiązanie
Nie krępuj się zwrócić uwagi na to, że to Ci przeszkadza!