Współpraca z agencją marketingową
Współpraca z agencją marketingową i wszystko o niej – Dlaczego warto zlecić jej promocję, jak przebiega, rodzaje agencji i jak znaleźć odpowiednią? Pozycjonowanie stron internetowych, promocja poprzez kampanie reklamowe czy wiele innych sposobów e-reklamy to narzędzia wykorzystywane przez wiele marek na rynku.
Bardzo często chcąc promować się w internecie zastanawiamy się, czy robić to samodzielnie czy jednak zlecać to zadanie agencjom marketingu internetowego. W tym tekście przedstawiamy odpowiedź na to pytanie i podpowiadamy, dlaczego warto zlecać prace promocyjne.
Więc czym tak właściwie jest współpraca z agencjami i na czym polega oraz jak znaleźć dobrą agencję i przekazać zlecenie o współpracy? Szczegóły poniżej.
Czym jest współpraca z agencją marketingową
Zlecenie prac związanych z promocją naszej marki w sieci agencjom marketingu internetowego to przykazanie im zlecenia wykonania właśnie takiej usługi. W zamian za opłatę zlecamy odpowiedni agencja by to ona zajmowała się promowaniem naszej marki w sieci w wybrany sposób.
Na rynku działa bardzo dużo różnego rodzaju agencji marketingu internetowego które zajmują się kompleksowo lub wybiórczo poszczególnymi sposobami digital marketingu. Możemy zgłosić się do nich bez względu na to czy jesteśmy dużą marką czy prywatnymi osobami, a także jaki typ marketingu preferujemy.
Z agencją marketingu internetowego możemy współpracować zarówno niezwykle ściśle lub jedynie przekazując zlecenie współpracy. Jej forma zależeć będzie od ustaleń między agencją a klientem oraz warunków panujących w danej marce.
Zlecenie promocji marki agencjom marketingowym jest bardzo popularne na rynku oraz posiada wiele zalet. Z usług agencji marketingu internetowego możemy korzystać również w dowolny sposób. Możemy wykorzystywać jedną agencję lub wiele równocześnie które będą zajmowały się poszczególnymi aspektami promocji naszej marki w sieci.
Typy agencji marketingu internetowego
Aby dobrze poznać temat zlecania prac reklamowych agencjom, przede wszystkim powinniśmy dowiedzieć się jakie typy agencji marketingu internetowego znajdziemy na rynku. Przede wszystkim są to agencje marketingowe czyli najbardziej ogólne i kompleksowe agencje. Zajmują się one zarówno działaniami promocyjnymi w świecie realnym jak i wirtualnym. Świadczą kompleksowe usługi polegające na wyznaczeniu strategii reklamowej dla danej marki a także wdrażaniu poszczególnych elementów — często tych internetowych.
Drugim najpopularniejszym typem agencji na rynku są agencje SEO. Są to agencje wyspecjalizowane i zajmujące się głównie pozycjonowaniem stron internetowych. Świadczą one kompleksowe usługi właśnie z tej dziedziny digital marketingu a także wiele innych usług związanych z marketingiem internetowym. Jest to najdokładniejsza i najbardziej specjalistyczna agencja ukierunkowana pod kątem promowania marki w wyszukiwarce Google poprzez pozycjonowanie strony internetowej.
Kolejnym typem agencji jaką znajdziemy na rynku jest agencja interaktywna. Są to firmy zajmujące się promowaniem marki ale jedynie w świecie cyfrowym czyli w internecie. Pomagają one wybrać odpowiednie strategie marketingu internetowego a także zajmują się wdrażaniem poszczególnych działań promocyjnych.
Agencje interaktywne świadczą najszerszy zakres usług internetowych gdyż są w nich wyspecjalizowane. Agencje te nie zajmują się promowaniem marki w świecie rzeczywistym ale oferują wiele usług cyfrowych. Do stosunkowo popularnych agencji marketingu internetowego możemy zaliczyć również agencje typu software house które zajmują się dostarczaniem usług i rozwiązań IT związanych z oprogramowaniem i aplikacjami które mają służyć promocji marki w sieci.
Dlaczego warto zlecać promocję agencji
Jeśli zastanawiamy się dlaczego warto zlecić promocję naszej marki w internecie agencji, istnieje wiele powodów dla który warto to zrobić.
Przede wszystkim współpracując z agencjami marketingowymi możemy liczyć na skuteczność takich działań. Agencję zatrudniają specjalistów zajmujących się wieloma dziedzinami marketingu internetowego. Dokształcają się oni regularnie i podnoszą swoje kompetencje dzięki czemu naszą marką zajmują się profesjonaliści. To wszystko prowadzi do skutecznego promowania naszej marki w sieci a także osiąganiu celów jakie sobie założyliśmy.
Niezależnie od powodzenia kampanii reklamowej, zawsze zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie promocji naszej marki w ręce specjalistów aniżeli samodzielne – często zawierające wiele błędów działania.
Z usług agencji marketingowych możemy korzystać również w bardzo elastyczny sposób. Nie musimy być dużymi firmami ani wydawać dużych sum na działania marketingowe. Na rynku istnieje wiele firm tego typu oferujących bardzo liczne usługi dzięki czemu będziemy mogli wybrać takie które będą pasowały do naszych możliwości finansowych czy stylu działania lub celu jaki chcemy osiągnąć.
Promowanie się poprzez agencje marketingowe to również efektywność finansowa na co uwagę zwraca wiele osób. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest przekazanie agencji marketingowej pewnej sumy pieniędzy aby to ona zajęła się promocją marki.
W takiej sytuacji wygeneruje ona dla nas przeważnie zysk który nawet po odliczeniu inwestycji na reklamę nadal będzie imponujący. Samodzielnie często wdrażając poszczególne płatne sposoby reklamowania się takie jak np. kampanie reklamowe czy pozycjonowanie stron internetowych możemy zmarnować nasz budżet nie mając wiedzy jak promować się w internecie.
Reklamowanie się przy pomocy agencji marketingowych to również bezpieczeństwo. Nie musimy w tej sytuacji obawiać się o popełnienie błędów czy o kwestie wizerunkowe. Przekazując promocję naszej marki agencjom to one biorą pełną odpowiedzialność za wszystkie działania i zobowiązują się wykonać poprawnie poszczególny rodzaj promocji. Dzięki temu nie musimy borykać się z nieprzewidzianymi sytuacjami i problemami.
Zlecenie pracy promocyjnej agencji marketingowej to również wygoda. Reklama w Internecie naszej marki oprócz skuteczności i efektywności to komfort. Zaoszczędzony czas możemy przeznaczyć na prowadzenie biznesu lub na cele prywatne. Zaoszczędzony czas możemy również poświęcić na zarobienie pewnej sumy pieniędzy którą przekażemy agencji z której sfinansujemy prace przy naszej marce, co jest dużo bardziej efektywniejsze finansowo aniżeli pozorna oszczędność i samodzielne reklamowanie się w sieci.
Jak znaleźć dobrą agencję
Aby znaleźć dobrą agencję marketingową SEO czy interaktywną należy poświęcić odrobinę czasu na to zadanie. Przede wszystkim należy określić dużą pulę agencji z której będziemy wybierali tę najlepszą. Możemy zrobić to poszukując jej w wyszukiwarce Google, w mediach społecznościowych czy pytając o rekomendacje znajomych.
Następnie należy sprawdzić opinie o znalezionych agencjach w wielu niezależnych miejscach. Możemy również porozmawiać ze znajomymi lub innymi użytkownikami np. w social mediach na temat konkretnych agencji.
Często rozmowa z klientem bieżącym lub byłym da nam dużo lepszy pogląd sytuacji aniżeli wiele opinii od anonimowych osób. Po wybraniu tych najlepszych warto porównać zakres usług jakie oferują poszczególne agencje. Należy wybierać jedynie te które w pełni spełnią nasze oczekiwania i zadowolą nas aby nie musieć współpracować z kilkoma agencjami równocześnie.
Rozwiązanie takie będzie nieefektywne finansowo i wpłynie na niższą skuteczność działań reklamowych. Gdy wybraliśmy już renomowane agencje o dobrych opinii a które wykonują te wszystkie prace na których nam zależy, powinniśmy zwrócić uwagę na koszty promocji jaką chcemy wdrożyć. Czasami ceny mogą różnić się nawet kilkukrotnie a wybierając najtańsze agencje możemy reklamować się z najniższą możliwą stawkę.
W takim momencie warto również poprosić poszczególne agencja o przedstawienie indywidualnej oferty i negocjować zaproponowane stawki. Dzięki temu będziemy mogli nawiązać jeszcze korzystniejszą współpracę.
Jak przebiega współpraca z agencją
Jeśli wybraliśmy już odpowiednią agencję marketingu internetowego, nadszedł czas aby rozpocząć z nią współpracę. Przede wszystkim na samym początku będziemy kilkukrotnie rozmawiali z doradcą klienta lub przedstawicielem agencji. W trakcie tych rozmów przekażemy wszystkie nasze oczekiwania a także informacje o naszej marce. Po ustaleniu wszystkich warunków współpracy odnośnie harmonogramu, budżetu i sposobu promocji będziemy podpisywali umowę lub wykupywali usługę.
Po podpisaniu umowy agencja marketingowa rozpoczyna działania a my możemy rozpocząć oczekiwania na wyniki. W trakcie współpracy agencja przeważnie będzie przekazywała regularne np. miesięczne raporty o wykonywanych działaniach i statystykach pozyskiwania klientów lub realizowania innych celów. Podczas trwania umowy możemy jeśli istnieje taka możliwość zmieniać jej formę a także ją edytować.
W trakcie współpracy z agencją marketingową możemy również kontaktować się z doradcą klienta a także ustalać wszystkie kwestie z nim i przekazywać swoje informacje. Może to być chęć zmiany profilu reklamy a także dowiadywanie się o bieżących postępach. Przeważnie posiadamy dodatkowego doradcę który będzie pośredniczy między agencją a nami i będzie przekazywał nam wszystkie informacje w prosty oraz zrozumiały sposób.
Jak zlecić pracę agencji
Bardzo ważnym elementem zlecenia prac agencji marketingowej jest samo przekazanie zlecenia. Moment ten następuje po ustaleniu wszystkich informacji o współpracy gdy podpisujemy umowę z agencją. W takim momencie powinniśmy jako klienci przygotować brief czyli dokument techniczny zawierający pisemne zlecenie prac reklamowych.
Brief to dokument który zawiera w sobie podsumowanie wszystkich ustaleń a także pisemne zlecenie prac reklamowych. W dokumencie tym będą zawarte takie informacje jak dane o marce i produkcie który chcemy promować, rynku, budżecie i harmonogramie, wybranych preferencjach reklamowych czy dane teleadresowe.
Brief możemy stwarzać zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Zdecydowanie warto przekazywać go agencji która będzie zajmowała się promowaniem naszej marki gdyż znacznie ułatwi to jej pracę. My też będziemy mieli konkretny dowód na ustalenie zakresu prac a sam brief może być załącznikiem do umowy. Konkretny brief w danej sytuacji będzie wyglądał nieco inaczej gdyż jest to kwestia indywidualna ale będzie zawierał wszystkie najważniejsze ustalenia związane z naszą marką a także współpracą i celem jaki chcemy osiągnąć.