Dropshipping – co to jest i jak zacząć?
Dropshipping to jeden z bardziej oryginalnych sposobów sprzedaży który staje się coraz popularniejszy. Jest jednak też owiany sporą ilością tajemnic i niedomówień co powoduje wiele wątpliwości u osób chcących handlować w takim stylu. W tym tekście przedstawiamy dokładnie wszystkie najważniejsze informacje o tym sposobie sprzedaży, a także podpowiadamy jak zacząć handlować produktami i towarami których fizycznie nie posiadamy.
Co to jest dropshipping?
Dropshipping to sposób sprzedaży produktów których nie posiadamy i polega on na pośredniczeniu między klientem a producentem. Oznacza to, iż wystawiać i sprzedawać w sieci będziemy produkty, których nie posiadamy a jeśli zostaną zakupione, zamówimy ich skompletowanie i wysłanie do klienta bezpośrednio z hurtowni. Jest to proces sprzedażowy z pominięciem przyjęcia i magazynowania, a także obsługiwania produktów przez nas samych i skupia się głównie na sprzedaży produktów za wyższą cenę oraz zamawianiau ich realizacji u producenta za niższą sumę.
Dropshipping wykorzystuje zatem różnice cenowe na rynku pomiędzy cenami hurtowymi i detalicznymi. W tym stylu sprzedaży skupiamy się głównie na wystawianiu i promocji ofert a także pozyskiwaniu klientów, pozostawiając model logistyczny po stronie dostawcy. Dropshipping ma wiele zalet, ale też pewne wady. Może być jednak bardzo dobrym sposobem na częściowe wykorzystywanie w naszym istniejącym już realnym biznesie. Możemy również traktować go jako główny sposób handlu i prowadzić w całości tak sklep internetowy.
W praktyce dropshipping będzie nieco różnił się od tradycyjnego procesu sprzedaży. Przede wszystkim sprzedawca – właściciel sklepu internetowego wystawi do sprzedaży np. na swojej stronie internetowej lub na portalach aukcyjnych produkt. Następnie gdy otrzyma zlecenie oraz zapłatę za niego z uzyskanych pieniędzy zamówi go w hurtowni lub u producenta z bezpośrednią wysyłką do klienta. Proces sprzedażowy wykonuje się zatem z pominięciem części logistycznej i fizycznego sprowadzenia produktów do naszej siedziby, a także ich przechowywania, pakowania czy wysyłania.
Jakie ma zalety?
Pierwszą zaletą dropshippingu jest brak konieczności posiadania jakiegokolwiek budżetu jeśli chcemy rozpocząć handlowanie w internecie. Założenie własnego sklepu internetowego czy biznesu tego typu jest marzeniem wielu osób, ale główną przeszkodą w jego uruchomieniu często jest budżet. Chcąc handlować w sieci w taki sposób nie musimy posiadać jakichkolwiek środków. Wystarczy nam jedynie czas oraz dostęp do internetu, a zamówienia możemy realizować z płatności, które otrzymamy od klientów.
Drugim bardzo dużym plusem jest brak konieczności posiadania biura, magazynu czy naziemnej filii. Handlując w stylu dropshippingu nie będziemy musieli martwić się o powierzchnię magazynową do przechowywania naszych produktów. Często jest to bardzo uciążliwe jeśli w ogóle nie posiadamy firmy i swojego biura lub nie mamy środków na tak duży wydatek.
Sporą zaletą dropshippingu jest również możliwość działania na dużą skalę i zarobienia sporej ilości środków. Praktycznie tylko od nas zależy, jak dużo produktów będziemy wystawiali na sprzedaż, a także na jaką skalę będziemy działali. Wykorzystując dropshipping możemy zarówno sprzedawać proste i tanie produkty jako osoby prywatne, ale i również założyć sklep internetowy z dużą ilością towarów, a także intensywnie go promować i reklamować w sieci. Handel taki możemy wykorzystywać niezależnie od tego czy jesteśmy osobami prywatnymi, prowadzimy małą firmę czy duży biznes. Możemy wdrażać go dodatkowo oprócz aktualnie prowadzonych działalności lub powoli wchodzić w świat biznesu bez dużych nakładów finansowych i zakładania od razu realnej firmy.
Model dropshipping to również zalety typowe dla ogólnie prowadzenia sklepu internetowego. Będzie to z pewnością dobry pomysł dla osób, które chcą się stać niezależne lub posiadać drugie źródło dochodu czy płynnie zmieniać zatrudnienie etatowe na własny biznes. Posiadając swój sklep będziemy mogli również działać w branży na jakiej się znamy i handlować produktami które lubimy. Praca taka będzie bardzo satysfakcjonująca, a także motywująca. W takiej sytuacji nie ponosimy również ryzyka, jakim jest zainwestowanie w magazyn, produkty i towary czy prowadzenie dużej marki. Możemy za to nie ryzykując sprawdzić, czy nasz pomysł na biznes w sprawdzi się a jeśli tak, będziemy mogli go kontynuować i rozwijać.
Dropshipping wady
Dropshipping posiada również pewne wady i niedogodności na które powinniśmy zwrócić uwagę jeśli zamierzamy handlować właśnie w takim stylu. Przede wszystkim jest to brak kontroli nad realizacją zamówienia. Nie możemy zatem optymalizować tego procesu, a także czuwać nad najwyższą jego jakością. Jest to dość kłopotliwe szczególnie w sytuacji kiedy budujemy renomowaną i jakościową markę, a nie mamy wpływu na jakość procesu realizacji zamówienia.
Pewnym minusem, który należy również wziąć pod uwagę jest brak możliwości brandowania opakowań w których wysyłane są produkty. Zamawiając je bezpośrednio od producenta, klient otrzyma przesyłkę z logiem innej marki lub bez jakichkolwiek oznaczeń brandowych. Będzie to bardzo uciążliwe, szczególnie jeśli zależy nam na budowaniu wizerunku czy silnego brandu. Problem ten możemy ograniczyć w pewnym stopniu jeśli współpracujemy z małą liczbą hurtowni czy producentów, a także współpracujemy z nimi długofalowo i jesteśmy stałymi klientami. Możemy wtedy wynegocjować indywidualną obsługę naszych zamówień i pakowanie produktów w materiały z logiem naszej marki, choć nie zawsze będzie to możliwe.
Dropshipping – Jak zacząć
Jeśli chcemy zacząć handlować poprzez dropshipping przede wszystkim powinniśmy wybrać asortyment na którym się znamy. Ułatwi to nam zadanie i pomoże w orientowaniu się np. w cenach, produktach czy parametrach towarów, które sprzedajemy. Powinniśmy również pierwsze kroki stawiać na bardzo małej ilości produktów i nie skupiać się na dużym zarobku. Przede wszystkim naszym priorytetem powinno być praktyczne poznanie działania dropshippingu i wyrobienie pewnych procesów sprzedażowych. Bardzo ważne jest w dobre poznanie tego modelu sprzedaży, gdyż jest on niecodzienny i ma inną charakterystykę, zalety i wady niż tradycyjna sprzedaż w sklepie internetowym. Przy dropshippingu niektóre problemy i możliwości nie będą istniały w ogóle, ale za to będziemy musieli zmierzyć się z innymi elementami, które nie są obecne przy tradycyjnym handlu internetowym. Powinniśmy zatem jak najdokładniej poznać ten typ sprzedaży, zapoznając się z literaturą branżową, artykułami specjalistycznymi, poradnikami czy kanałami o takiej tematyce na YT. Znajdziemy tam bardzo wiele przydatnej wiedzy, a także podpowiedzi odnośnie handlowania w takim stylu. Choć sam dropshipping jest stosunkowo prostym modelem handlowym, można go również optymalizować, prowadzić i rozwijać na wiele sposobów
Kolejnym etapem startu będzie stworzenie struktury sprzedaży. Do tego celu będziemy potrzebowali miejsc w których będziemy sprzedawali produkty, a także zamawiali ich realizacje. Powinniśmy zatem założyć profil na platformach e-commerce takich jak np. Allegro czy eBay oraz serwisach ogłoszeniowych takich jak Facebook Marketplace czy OLX. Możemy również założyć swoją własną witrynę ze sklepem internetowym, na którym klienci będą mogli kupować produkty i automatycznie za nie płacić. Stworzenie takiej strony jest na małą skalę możliwe nawet za darmo lub przy bardzo niskich – symbolicznych kosztach. Z drugiej strony powinniśmy sprawdzić wszystkie hurtownie i producentów, a także sklepy internetowe w których będą znajdowały się produkty, jakie będziemy oferowali naszym klientom w wyższej cenie. Z tych miejsc będziemy następnie zamawiali realizację zamówienia z wysyłką do klienta. Na bieżąco należy również monitorować cenę w hurtowniach i u dostawców, aby nie sprzedać produktu taniej klientom aniżeli możemy zamówić go w hurtowni.
Bardzo ważnym elementem dropshippingu jest reklama internetowa. To właśnie one będą napędzały nasz biznes i pozwolą pozyskiwać wielokrotnie większe ilości klientów niż sam handel w sieci np. na Allegro. Istnieje wiele darmowych i płatnych metod promocji. Do darmowych przede wszystkim możemy zaliczyć:
- tworzenie i prowadzenie profilu w mediach społecznościowych
- marketing szeptany
- content marketing
- inbound marketing
- stworzenie wizytówki na Google Maps
Płatnymi sposobami promocji będzie korzystanie z systemu reklamowego Facebooka Ads, Google Ads, artykułów sponsorowanych czy influencer marketingu. W początkowej fazie rozwoju biznesu powinniśmy stawiać na darmowe sposoby promocji a jeśli chcemy przekazać pewne środki na ten cel, warto przetestować kilka różnych strategii reklamowych i dowiedzieć się w ten sposób jaka reklama jest najskuteczniejsza.
Dropshipping choć nie wymaga od nas realnych działań i zarządzania towarami, powinniśmy pamiętać, iż musimy zbudować markę internetową która będzie budziła zaufanie i umożliwiała komfortowe korzystanie z naszej oferty. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o czytelną stronę internetową, a także założyć profil w mediach społecznościowych. Powinniśmy również zadbać o dokładną prezentację produktów, a także poprawnie działający proces sprzedażowy. Zamówienia powinniśmy wykonywać jak najszybciej tylko się da, pamiętając o tym, iż swój czas – najczęściej kilku dni na zrealizowanie zamówienia będzie miała także jeszcze hurtownia. Elementem o który powinniśmy zadbać, jest stworzenie komfortowego kanału kontaktu. Wiele osób może zadawać pytania na temat produktów które sprzedajemy, a także realizację usługi. Musimy zatem dać odbiorcy możliwość skontaktowania się z nami poprzez formularz kontaktowy, e-mail, messenger czy telefon. Powinniśmy również regularnie – najlepiej co kilka godzin sprawdzać wszystkie kanały, aby jak najszybciej odpowiadać na zapytania. Integracja takich kanałów jest zatem bardzo ważna.